21 Kasım 2015 Cumartesi | By: YeniAy M.

Kelt Mitolojisi



UYARI: Kitap hakkında bilgi içerdiğini unutmayınız.

"Kelt Mitolojisi Üzerine"


KÜNYE

Yazar: Bill Price
Yayıncı: Kalkedon Yayınları
Sayfa: 126
Baskı Yılı: 2011(1.Baskı)

Bu çalışma kuzeybatı Avrupa’nın Atlantik kıyılarının toplu olarak Keltler diye bilinen -İrlandalı, Galli, İskoç, Manx, Cornish ve Breton- halklarının hayatta kalan mitolojisiyle ilgilidir. Kitap genel olarak mitlerin ne ve niçin olduklarını kısaca ele alarak başlamaktadır. Ardından Romalılar gelmeden önce Britanya ve İrlanda’da yaşayan Kadim Keltler’in aslında kim olduklarını ve içinde yaşadıkları toplumun yapısını ele alır. Son bölüm ise genel olarak hikâye anlatımıyla ve sözlü geleneğin bir parçası olarak Hıristiyanlık öncesi kültür içerisinde oluşan mitolojik hikâyelerin Hıristiyanlığa dönüşümde nasıl ve ne biçimde canlı kalıp modern çağdaki bizlere ulaştığıyla ilgilidir. Bu kitap, hikâyeler ve hikâye anlatımı, bu dünya ve öbür dünya hakkındadır. Hikâyeler acıklı, romantik, etkileyici ya da gülünç, bazen de bunlardan bazılarının bileşimi olabilir. Bunlar büyüleyici ya da acımasız biçimde gerçekçi, ölçü olarak destansı ya da çok kişisel, sembolizm ve ima dolu ya da tamamen doğrudan, zekice gerçekleştirilmiş edebiyat çalışmaları ya da zaman zaman icat edilmiş saçmalıklar olabilir. Bu hikâyeler ozanlar ve hikâyeciler tarafından anlatıldığında dünya çok farklı bir yerdi ve bizler bunların içerdiği gizli anlamların ve göndermelerin hepsini muhtemelen asla tam olarak anlamayacağız, ama öyle bile olsa, bunlar halen içinde yaşadığımız dünyayla alâkalı olabilir. Tüm büyük sanatlar gibi Kelt mitleri de temel olarak insan olmanın nasıl bir şey olduğuyla ilgilidir ve diğer şeyler değişse bile bu çoğunlukla aynı kalan bir şeydir.

Yeni kitabımı yazmak için bazı kitap türleri okumaya karar verdim. Çünkü genel olarak yazdığım alanın dışına çıkacağım. Konumuzun geçtiği yere bakarak bana fikir verir umudu ile bu kitabı aldım. Kitap vaat ettiğini pek vermiyor. Ciddi, düzgün bir araştırma kitabı beklerdim ama genel olarak havada asılı kalan; olabilir, edilebilir, tahmin ediliyor, iddia ediliyor, geniş çerçevelerce kabul edilmiyor... tarzında yazılmış.

Bir de Kelt Mitolojisi deyince, insan bunları yazıp çizen bir kitap zannediyor. Çok yanıltıcı bir ismi var. Ben böyle bir kitap aldım sandım ama bir baktım mitolojiden çok KELT MİTOLOJİ TARİHİ deseymiş daha doğru olacakmış. Yazan adam yazmaya karar vermiş de yazmış gibi. Edindiği birkaç bilgiyi kendi fikrini belirterek kasmış bize. 126 sayfalık bir kitaptan ne beklenirdi ki? Alırken o kadar dikkat etmedim sayfasına, bir daha dikkat etmem lazım böyle şeylerde. Yani A4 kağıda döksek en fazla 50-60 sayfa yazmış, göndermiş yayınevine. Bir uzmanlığı var mı bu adamın, merak ettim.

Genel olarak sıkıcı ve kafayı bulandırıcı bir dili var. Akışkan değil. Baygınlık geçirirdim daha uzun olsaydı. Hiçbir bilgi edinmiş hissetmiyorum. Adam "Kelt ismi yerel halkın gerçek ismi değil." diyor ama bu konuda başka bilgi var mı? Yok. De kardeşim kimdir kelt dediğimiz adamların yerel ismini...! Yok! Kitaptan genel olarak öğrendiğim tek şey, bu adamlar İngilizler yüzünden tüm kültürel bağlarından kopartılıp nerede ise köksüzleştirilmişler.

Aman dikkat! Bize de yapılmaya çalışılan bu. İzin vermeyin. Sonra yüzyıllarca başkalarının egemenliğinde sessiz sedasız yaşarız, Allah korusun.

Puan: 10/2

Kitap Fiyatı: 12 TL